20.05.2016 - Fotball

A-laget slo Nidelv med 10 mann

DSC 0566

Orkanger spilte nesten halve kampen med 10 mann, men vinnerinstinktet tok overhånd og sørget for en imponerende borteseier over Nidelv.

Nidelv er en av de antatt sterkeste utfordrerne til Orkanger i kampen om førsteplassen i avdelinga. Det var derfor knyttet noe spenning til oppgjøret på Tempe Idrettspark.

Allerede under oppvarminga ble det gjort en endring ut ifra den opprinnelige startoppstillinga. Tor-Arne Kvam, som har vært veldig godt på midtbanen så langt i sesongen, pådro seg en strekk (sannsynligvis) på forrige trening, og kjente under oppvarminga at det ikke ville gå. Per Olav Jensen ble derfor flyttet ned på midtbanen, og Eskil Sivertsen kom inn fra start på venstrekanten.

Orkanger går opp i ledelsen allerede etter 5 minutter når Marius Kvalvik trer Joachim Elshaug flott igjennom Nidelv sitt forsvar. Joachim dribler av en forsvarer og setter ballen forbi keeper. Noen minutter senere går samme Joachim ned for telling etter et sammenstøt med kneet til Nidelv sin keeper, og må ut på sidelinja noen minutter, mens Henrik Rian kommer inn i mellomtida. Kampen ble da litt oppstykket, og vertene bruker mye tid på hver eneste dødball. Orkanger slet med å komme inn i rytmen gjennom hele omgangen, og kun sekunder før dommeren blåser av for pause kommer Nidelv litt for enkelt igjennom og utligner til 1-1.

Kun få minutter etter hvilen stusser Perry en corner fra Eskil, og Åge Andersen prøver seg på en Grytkjær, men ballen er muligens inne når den går inn til 2-1. Like etterpå blir det noe dramatikk da Joachim først får et gult kort, og deretter gult nr. 2 da det viser seg at dommeren har et litt større markeringsbehov enn fotballforståelse. Det kan nevnes at dommeren slet med å holde en konsekvent linje i kampen, men flere av de snedige avgjørelsene gikk begge veier.

Med 10 mann og nesten en hel omgang igjen å spille så det vanskelig ut å få med seg alle poengene hjem til Orkanger. Likevel var det veldig tydelig at vinnerinstinktet slo inn for alvor hos hver enkelt av de ute på banen. Rune Asphaug, som er mest kjent som en driblefant og sin hurtighet, la ned en enorm arbeidsinnsats på topp sammen med Eskil Sivertsen. Eskil har vært ute med skader og sykdom tidligere i år, men utover i 2. omgang holder han tidvis lekestue med Nidelv-spillerne.

Orkanger jobber godt og er farlige på overganger. På en av disse overgangene kommer Eskil alene med keeper og dommeren dømmer straffe etter den påfølgende duellen. Simon Bjørset setter straffen sikkert i mål, 3-1. 5 minutter før slutt blir Eskil nok en gang spilt gjennom, denne gang av Henrik Rian som har kommet inn for Nils-Helge Garli. Et nydelig gjennomspill av 15-åringen. 4-1.

Orkangers A-lag har enda tilgode å spille en hel kamp tilnærmet potensialet som ligger i laget, men topper likevel tabellen med 12 av 12 mulige poeng og 15-2 i målforskjell.

En ekstra takk til de som tok turen fra Orkanger for å støtte opp laget, og som i tillegg sørget for flotte bilder. Se forøvrig flere bilder fra oppgjøret på vår Facebookside

Neste kamp er mot KIL/Hemne 3 lørdag 28. mai kl. 14:00 i Idrettsparken.

OIF stilte med følgende lag fra start:

Stian Storli

Åge Andersen - Jo Husdal - Sindre Belsås - Marius Kvalvik

Per Olav Jensen - Simon Bjørset - Nils-Helge Garli

Eskil Sivertsen - Joachim Elshaug - Rune Asphaug

Innbyttere:

Anders Vuttudal, Øyvind Bakken, Eirik Torblå, Henrik Rian, Valdrin Musaj, Hubert Jusiak

Mål:

1-0: Joachim Elshaug (Marius Kvalvik)

1-1: Nidelv

2-1: Per Olav Jensen (Eskil Sivertsen)

3-1: Simon Bjørset (Eskil Sivertsen)

4-1: Eskil Sivertsen (Henrik Rian)

Stjernebørs

*** Perry

** Eskil Sivertsen

* Simon Bjørset

DSC 0454

Nikki, fra fanebærer i 17. mai-toget til saftbærer i 5. divisjon.

DSC 0488

Perry leverte stort i rollen som indreløper.

DSC 0516

Eskil Sivertsen gjorde livet tidvis surt for Nidelv sine backer. Se alle bildene fra kampen på Facebook.