04.09.2018 - Fotball

Årsbeste da det gjaldt som mest!

Mot Byasen 2 040918

BYÅSEN 2 - ORKANGER 1-5 (1-3)

2. divisjon avd. 5 kvinner, 9. runde (utsatt kamp)

Byåsen Arena

Mål:

0-1 (11): Hanne Fugelsøy (Mari Lian)

0-2 (22): Sigrid Haugset (str)

0-3 (23): Hanne Fugelsøy

1-3 (45): Kristin Marøy

1-4 (53): Mari Lian

1-5 (70): Sigrid Haugset (Hanne Pedersen)

Dommer: Helle Reiten, Sjetne IL

Orkanger: Linda Stenvik - Hedda Bergan, Synnøve Mjør Wingan, Gine Fugelsøy, Hege Syrstadeng - Sigrid Haugset, Hanne Pedersen, Heidi Slupphaug, Hanne Fugelsøy, Maria Monsen, Mari Lian. Benk: Mari Høiseth Skjølberg, Karoline Bæk Haugen, Nora Lund, Synnøve Haugbjørg, Eli Tretøy.

Samme kveld som kvinnelandslaget kvalifiserte seg til VM viste også våre kvinner at de har evnen til å være best når det gjelder! Livesida deres på Facebook flomma over av hyggelige meldinger i kveld. Det står der å lese at jentene våre leverte årsbeste, og det i det som må karakteriseres som den viktigste kampen til nå i sesongen. Med hjemmeseier hadde vi fått Byåsen 2 og nedrykksstreken ubehagelig nær oss. Nå er det istedet sju deilige poeng ned!

0-1 og 0-3 kom på klassekontringer der Hanne Fugelsøy satte kronen på verket begge ganger, 0-2 på straffe etter at Mari ble felt. Mari fikk lønn for strevet da hun satte inn 1-4 og Sigrid ble kveldens andre 2-målsskårer på 1-5.

Rapport fra trenerteamet v/Paal Magnus Tødaas:

Etter noen tunge uker bestemte vi oss før mandagstreninga at det var på tide for Orkanger å prøve å finne seg selv igjen. Vi har savnet fremoverrettet angrepsfotball med høy intensitet, og vi har veldig ofte latt fokuset vårt gli over på motstanderen. Dette var hovedtema på trening mandag, og allerede der fikk vi se at noen var på gang.

Kampen på Dalgård starta litt som forventet. Et kraftig forsterket Byåsen 2 hadde mye ball og satte trykk på oss de første minuttene, men vi fikk likevel ved enkelte anledninger vise at vi er farlige når vi får sette fart. 11 minutter ut i kampen ruller vi opp en klassekontring. Heidi Slupphaug spiller fri Mari Lian på vingen, som drar seg ned til dørlinja og sender et hardt, lavt innlegg inn i boks. På bakre dukker motsatt ving, Hanne Fugelsøy, opp og bredsider ballen i mål. Nøyaktig det vi terpet på dagen før på trening. Scoring nr 2 kommer ut av en lignende situasjon, der vi spiller fri Mari Lian på kanten, som denne gangen drar seg inn i banen og utfordrer midtstopper Silje Franzen hos Byåsen 2. Franzen feller Mari, og dommer peker på straffemerket. Der er Sigrid sikker som banken, og det står 2-0. Minuttet etter; Byåsen flytter opp laget sitt. Vi bryter og kontrer i et kjempetempo. Ving spilles fri i bakrom, og et hardt innlegg bli slått. Maria Landrø Monsen får avslutta, men Byåsen-keeperen parerer. På returen dukker Hanne Fugelsøy opp og setter inn 3-0.

Monsen, som også spiller på samarbeidslaget på J17, ble drillet som spiss på trening mandag og gikk rett inn i rollen mot Byåsen 2. Denne oppgaven ble løst til punkt og prikke, og var uheldig som ikke fikk scoringen sin. Dette gir oss enda et godt alternativ fremover på banen i kampene som kommer. Rett før pause skrudde Byåsen opp tempoet selv, og satte oss under press. Kristin Marøy får plutselig mye plass og tid, og får stå å sikte fra 20 meter. Ballen ender opp i nærmeste kryss, og til 1-3. 2.omgang startet litt som forventa, men et massivt Byåsen-trykk. Fokuset i pausen var å klare å ri av stormen de første 5-10 minuttene, og gjøre ting så enkelt som mulig. Dette løste vi godt, og 5 minutter ut i andre omgang var det Orkanger som styrte kampen igjen.

Etter 53 minutter blir Mari Lian nok en gang spilt fra av Heidi Slupphaug. Fra kantposisjon vender hun innover, passerer midtstopperen til Byåsen 2, og curler ballen i lengste. En svært etterlengta scoring for en spiller som har slitt med å finne sitt gamle jeg denne sesongen. I denne kampen var hun virkelig tilbake.

Flere og flere angrep rulles opp, både til høyre venstre og sentralt. Vi løper Byåsen 2 fullstendig i senk, og de produserer knapt en målsjans i andre omgang. Når Sigrid plasserer ballen oppe i hjørnet fra like utenfor boksen etter 70 minutter er det game set match.

Vi gjør etter dette mange bytter, men ingen svekker laget. Derimot er gjør både Nora Lund, Karoline Bæk Haugen og Sunniva Haugbjørg gode innhopp, og hjelper oss med å opprettholde trykket. Eli Tretøy kommer også inn på slutten og bidrar til ro bakerst i rekkene.

Til helga blir det endelig hjemmekamp når Trondheims-Ørn 2 kommer på besøk. Avspark søndag 9. september kl. 14:00.

Foto: Hege Berg.