09.02.2018 - Fotball

Bra prestasjon av herrene i første treningskamp!

Herrelaget spilte i går kveld sin første 90-minutter for året og spillere og trenere var godt fornøyde sjøl om det ble 2-4 mot det nyopprykka 4. divisjonslaget Ørland. Her er rapporten fra hovedtrener Ketil Stellander:

Vi var veldig spente før kampen, i alle fall vi trenerne siden Ørland rykket opp til 4 div, og vi er nesten et helt nytt lag fra ifjor og mange har lite øving med måten vi ønsker å framstå på. Møttes tidlig i klubbhuset slik at vi fikk litt teori på tavla før vi gikk ut og skulle gjøre det vanskelig for dem ved å legge oss lavt for første gang til å begynne med.

Vi ønsker jo alltid i utgangspunktet og presse motstanderen høyt på deres halvdel, men nå skulle vi legge oss lavt og jobbe oss til kontringer. Kampen ble veldig jevn, så resultatet 2-4 lyver en del. Guttene spilte til tider veldig bra og gjorde det vi ble enige om på forhånd. Vi skulle ha kun fokus på prestasjonene og ikke resultat.

Fokus for kampen var;

Gjenvinning, vending av spill, bevegelse foran ballfører, komprimering og nekte rom.

Vi var veldig gode i perioder på alle de tingene og med litt mer flaks/dyktighet så hadde vi vunnet.

Vi stilte jo med ett lag som aldri før har spilt 11èr sammen og dermed kom noen av målene pga kommunikasjonsfeil og plasseringsfeil.

Ørland ledet 2-0 før William reduserte etter ett mønsterangrep hvor vi ruller opp på høyre side med Rune, og William fra motsatt kant skjærer inn foran mål og hamrer innlegget i mål. Vi produserte flere store sjanser, både Rune og Nasir scorer normalt på sine sjanser som de hadde i dag. Pauseresultatet ble da 1-2 og alle var enige om at vi var fullt på høyde med Ørland og at vi skulle tørre å presse høyere i 2 omg.

Ørland fikk en tidlig 3-1 ledelse i 2 omgang, mot spillets gang. Ikke lenge etter reduserte Rune på straffer etter felling Nasir. På stillingen 2-3 hadde vi 2 skudd i tverrliggeren og flere gode avslutninger som marginalt havnet utenfor, over eller ble godt reddet av en god Ørland keeper. Vi skulle også hatt en straffe til da Kasper ble felt nede ved dødlinjen men dommeren blåste dessverre ikke .

Kampen foregikk stort sett på Ørlands banehalvdel i 2 omgang, kun få kontringer fra deres side som vi plukket fint opp gang på gang. Men dessverre gikk vi litt tom på slutten så de fikk upresset plassert siste målet fra 16 meter opp i hjørnet og utagbart for keeper Bratland.

Så kampen endte 2-4, men alle var fornøyd med prestasjonen og vi kunne i alle fall hake av at vi var over middels god på gjenvinning, vending av spill og bevegelse foran ballfører. Så får vi bli bedre på å komprimere og nekte rom til neste kamp.

Laget var som følger:

Eirik Bratland – Mustaf Sharif, Nils-Helge Garli Hegvik, Kristoffer Sollien-Klo, Benjamin Gjengstø – Marvin Aunan, Thomas Nilsen, Kasper – Rune Asphaug, Nasir Ali, William Gjertsen.

I 2 omgang kom Øyvind Henningsen inn for Mustaf og Vegard Helbæk inn for Thomas.

Bildet er av Rune Asphaug, som var sikker da han fikk sjansen fra krittmerket. Arkivfoto: Jonny Krokstad.