03.07.2017 - Fotball

Damelagets fantastiske reise!

OIF Molde 102

Damelaget har på kort tid blitt fotballgruppas flaggskip og vi tok en prat med trenerne Bjørn Bakken og Paal Magnus Tødaas for å fortelle oss om ferden mot 2. divisjon.

Paal Magnus var den som gikk i bresjen på trenersida og forteller at da de starta opp med 11-erlag i 2012-sesongen så var det mest for kosen sin del. Men året etter, i 2013 stilte ikke Orkla lag og en del nye spillere kom til, som dagens kaptein Hedda Berg Pedersen. I 2014 gjorde laget det godt i vårsesongen og for å styrke trenersida kom Bjørn Bakken og Atle Østhus inn. Bakken, med lang erfaring i det trønderske flaggskipet på damesida, Trondheims-Ørn var egentlig lei fotball, men lot seg friste av entusiasmen som damelaget bar preg av. Laget gjorde en strålende høst, vant KM og rykka opp til 3. divisjon.

Det som for Bakken sin del bare var ment som et halvår, ble et år til der man som nyopprykka i 3. divisjon endte på 2. plass, kun slått av KIL/Hemne. Østhus ga seg, men Bakken var blitt skikkelig smitta og ble med inn i 2016-sesongen som etter et tidlig tap mot NTNUI ble en parademarsj med bare seire mot et suverent opprykk. Bakken sier at han tar et år av gangen, men at det er helt suverent å jobbe med den troppen vi har nå.

«Vi spiller nå mot lag som organisasjonsmessig er mye større enn oss, som Molde og Fortuna. Bare det å spille på Aker stadion i august vil være en drøm» sier Tødaas. «Resultatene vil svinge, men vi skal klare å legge minst 3-4 lag bak oss og sikre plassen» fortsetter en like entusiastisk Bakken. «Vi skal fullføre sesongen med stil og vi skal berge plassen. 4-1 borte mot fjorårets nr. 2 Tynset i serieåpninga var et drømmeresultat, og sjøl mot den store favoritten Molde så turte vi å spille offensiv fotball sjøl om det ble tap til slutt. Vi viste også med uavgjort hjemme mot et godt Trondheims-Ørn 2 at vi har noe å gjøre i denne divisjonen».

Trenerne trekker fram det gode miljøet som et stort fortrinn. «Det gode ryktet vi har på miljøsida har gjort at vi har fått spillere helt fra Surnadal som har hørt om den gode stemninga i laget og som ønsker å være med på reisen. Nye spillere blir godt mottatt og vi gir dem et bra kamptilbud. Vi starta med et 2. lag for å beholde det gode miljøet og spillerne. 4. divisjon er blitt en god kamparena i år og spillere fra 1. laget har ikke noe imot å ta i et tak i 4. divisjon. Vi har felles treningstid, men differensierer på feltet». Trenerne presiserer at vi har et godt 4. divisjonslag og at Monika Lund gjør en fremragende jobb som lagets trener.

Når det gjelder spillestil framhever Bakken at det er «framoverfotball» som er mantraet. «Vi skal spille hurtig i lengderetninga, noe som betyr at vi kommer til å skåre en del mål. Det betyr også at vi kan risikere å slippe inn en del, men for å kunne vinne fotballkamper må vi også tørre å tape!».

Hva framtida angår er duoen Bakken/Tødaas optimistiske. «Beholder vi stammen og får inn 3 – 4 nye skal vi kunne kjempe på øvre halvdel neste år. Vi har et brukbart fundament, men skal vi stile høyere må vi være sammen her i dalføret» er trenerne enige om, og kaster med det en liten brannfakkel inn i den lokale fotballdebatten.

«Vi fikk en del spillere fra Orkla etter opprykket og de sliter nå i 3. divisjon og er i reell fare for å rykke ned. Hadde vi klart å samarbeide så kunne vi fint klart å ha både et godt 2. divisjonslag og et godt 3. divisjonslag. Skal vi bygge videre slik det er nå må vi forsterke ved å gå ennå mer ut over kommunegrensa for å etablere et godt 2. divisjonslag med ambisjoner om mulig opprykk. Vi skal evaluere etter sesongslutt, men vi må tenke langsiktig og det er en kjensgjerning at vi med to klubber ikke vil få nok jenter i årskullene hver for oss til å fylle opp med kvalitet på senior».

Men nå gleder duoen Bakken/Tødaas, spillerne og det øvrige støtteapparatet seg over den inneværende sesongen. «Vi koser oss og har det moro!» er budskapet deres. Vi vil derfor oppfordre publikum om å møte opp i Idrettsparken når jentene har hjemmekamper, det være seg i 2. divisjon eller 4. divisjon for å se framoverlent gofotball med humør og spilleglede!

Trenerne Paal Magnus Tødaas (t.v.) og Bjørn Bakken.