06.10.2018 - Fotball

Et hakk opp til tross for stort tap!

2018 10 06 15.43.52

ORKANGER - BYÅSEN 2 1-6 (0-4)

2. Divisjon kvinner avd. 5, 18. og siste runde

Orkla Maskin Arena

Mål:

0-1 (3): Silje Sofie Franzén

0-2 (17): Julie Engen

0-3 (22): Sara Asakskogen

0-4 (43): Carina Nygård

0-5 (61): Silje Sofie Franzén

0-6 (63): Hannah Clare Bacon

1-6 (73): Heidi Slupphaug

Dommer: Bård Arvid Gjengstø, Ranheim IL

Orkanger: Mari Høiseth Skjøberg - Liss Dragseth, Gine Fugelsøy, Synnøve Wingan, Hedda Bergan - Sigrid Haugset, Heidi Slupphaug, Hedda Pedersen - Sara Rønningen, Karoline Bæk Haugen, Hanne Fugelsøy. Innbyttere som spilte: Nora Lund, Silje Olsen, Sunniva Haugbjørg, Eli Tretøy.

Byåsens 2. lag kom til Orkanger i dag i visshet om at de kommer til å spille i 3. divisjon neste år. Og de spilte helt tydelig med lave skuldre og fikk med seg en meget god opplevelse inn mot neste år. Vi var også i visshet om at plassen i praksis var sikra og at vi fikk tidlig varsel fra de andre kampene om at alle umulige konstellasjoner som kunne sende oss ned ikke manifesterte seg.

Det skal sies at Byåsen 2 var effektive, men i dag var de et godt lag og det var vanskelig å se at det var avdelingas bunnlag som kunne feire en 6-1 seier. Vi hang oss ikke på toget da konduktøren (les dommeren) blåste i fløyta og dermed spilte vi 2. fiolin i 1. omgang. Kampens dominerende spiller var Silje Sofie Franzén. Undertegnede så henne skåre på et aldeles nydelig langskudd i 2-5 tapet mot Molde for to uker siden og Byåsen 2 sin trener fortalte at han til den kampen omskolerte henne fra stopper til spiss, noe som han sa ga henne spillegleden tilbake. Det var tydelig i dag, for hun var en håndfull for våre jenter.

Men det skal våre jenter ha: De nullstilte i pausa og kom på banen som et helt anna lag. OK, vi fikk uflaks med at gjestene igjen var dødelig effektive og netta på to av sine tre sjanser i de siste 45. Men det spillet vi viste, og de sjansene vi skapte gjorde at tapet ble noe lettere å bære. For det var en helt annen glød i laget og jentene våre ga blaffen i stillinga. Det betalte seg etter 73 min. da et kårnertrekk som overraska sjøl trenerteamet endte med at Heidi Slupphaug satte inn ei høyst fortjent redusering fra kloss hold.

De andre resultatene gjorde at vi endte på 6. plass, et hakk opp fra ifjor. Rett nok tok vi mindre poeng i år, men det er plasseringa som teller, og da må vi si oss ganske godt fornøyd. Fortuna gjorde jobben sin og knuste Surnadal 11-1 og skal ut i opprykkskvalik etter at KIL/Hemne bare fikk med seg 3-3 mot nr. 3 Molde. Vi ønsker Fortuna lykke til i kvaliken, en kvalik der Nardo vil berge plassen hvis sunnmøringene klarer brasene.

Vi på vår side takker vårt trofaste publikum for oppmøtet i 2018. Vi har vist at vi har noe å gjøre i denne divisjonen, og ønsker velkommen til 2019!

PS: Det må ikke glemmes at talentet Silje Olsen fikk sine første minutter med 2. divisjonsfotball i dag!

Bildet over viser situasjonen der Heidi Slupphaug setter inn vårt trøstemål.

På bildet under ser vi kampens store spiller Silje Sofie Franzén fra Byåsen 2:

2018 10 06 14.42.25