10.06.2017 - Fotball

Godt levert tross tap i Ålesund!

OIF Molde 007

FORTUNA - ORKANGER 4-2 (1-1)

2. divisjon avd. 5 damer, 7. runde

Aksla stadion

Mål:

0-1 (36): Ingrid Stuen, assist: Mari Lian

1-1 (40)

2-1 (50)

3-1 (60)

3-2 (87): Sara Rønningen, assist Hedda Berg Pedersen

4-2 (90)

Gult kort: Liss Dragseth

Orkanger: Monika Lund - Liss Dragseth, Eli Tretøy (Hanne Fugelsøy 60), Gine Fugelsøy, Synnøve Wingan - Hedda Berg Pedersen, Sigrid Ytterhus, Haugset, Heidi Slupphaug - Mari Lian, Ingrid Stuen, Silje Lunde Olsen (Sara Rønningen 46). Benken ellers: Anne Berit Moe, Hedda Bergan og Nora Lund.

Rapport fra trenerteamet:

Allerede fra start viste hjemmelaget at de har spilt på et høyere nivå, og etablerte et kraftig trykk mot Orkanger-målet. Fortuna hadde mye ball stort sett hele omgangen, men et hardkjempende forsvar hindret Fortuna i å ta ledelsen. Fortuna sto høyt, og etterlot seg store rom som Orkanger flere ganger utnyttet. Selv om Fortuna definitivt hadde mest ball og var det førende laget, produserte Orkanger de største mulighetene i første omgang, da den hurtige angrepstrioen ble spilt gjennom og fikk bruke farta si. Etter 36 minutter sender Fortunas keeper ei klarering rett i beina til Ingrid Stuen, som kaldt og rolig bredsider inn Orkanger-ledelse fra 20 meter. Fortuna svarer derimot like etter da de stanger inn 1-1 på corner.

Starten av andre omgang var svært lik den første, med stor dominans fra hjemmelaget. Da omgangen var halvspilt, hadde Fortuna gått opp i en 3-1 ledelse, og kampen virket nå mer eller mindre avgjort.

Men plutselig våkner Orkanger igjen. 15-årige Hanne Fugelsøy spilles fri og blir klippet ned i mostanderens 16-meter. Det ser ut som et klart straffespark, men dommeren lar dessverre for Orkangers del spillet gå. Dette virket å sette en støkk i hjemmelaget. De ble mer usikre med ball, og Orkanger var oftere og oftere farlig frempå. Helt på tampen får Orkanger uttelling, da Sara Rønningen spilles fri av Hedda Berg Pedersen. Hun løper fra hele Fortunas backrekke og scorer sitt første mål i 2.divisjon. Da er det plutselig kamp igjen på Aksla.

Fortuna, tydelig nervøse, fortsetter å ha ballen, men sliter i oppbygningen av spillet sitt i større grad enn tidligere i kampen. 4 minutter på overtid får hjemmelaget billig frispark fra 40 meter, som etter hvert havner i Orkanger-målet. Dommeren blåser deretter av kampen, 4-2 til hjemmelaget.

Vi viser nok en gang at vi klarer å henge med de beste i denne divisjonen. Vi scorer mål og produserer store målsjanser uansett motstander. Fortuna Ålesund viser at de jevnt over er et bedre fotballag, så hjemmeseier var nok ikke ufortjent her. Vi fremstår uansett bedre enn vi hadde trodd, mot et godt lag på tung gressbane. Vår vanskeligste bortekamp er nå unnagjort, og vi kommer i fra det med 4-2. Aldri gøy å tape, men vi tar med oss en god prestasjon.

Neste kamp er hjemme mot Byåsen 2. Her kan det være muligheter for poeng, men dette avhenger selvsagt av hva Byåsens andrelag kommer med av spillere.

¤¤¤ Synnøve Wingan

¤¤ Gine Fugelsøy