22.04.2017 - Fotball

Kanondebut av damene i 2. divisjon!

Tynset B 220417

TYNSET - ORKANGER 1-4 (0-1)

2. divisjon damer avd. 6

Nytrømoen kunstgras

Mål:

0-1 (12): Mari Lian

0-2 (47): Silje Lunde Olsen

1-2 (48)

1-3 (77): Mari Lian

1-4 (83): Lina Marie Åsløkk

Dommer: Helge Sumstad, Rennebu IL

Orkanger: Monika Lund; Liss Dragseth, Synnøve Wingan, Gine Fugelsøy, Trine Sommervold - Hedda Berg Pedersen, Sigrid Haugset, Heidi Slupphaug (Ingrid Stuen 65) - Lina Marie Åsløkk, Mari Lian (Nora Lund 85), Silje Lunde Olsen.

Vi kunne ikke bedt om en bedre debut i 2. divisjon for A-lag damer. 4-1 i kaldt vintervær på Tynset sender ut et signal til våre motstandere om at vi ikke blir til å spøke med i år.

Rapport fra trenerteamet:

Kampen åpnet som ventet med mange dueller i snøværet på Nytrømoen. Orkanger fikk flere ganger vist frem den hurtige angrepsrekka si fra starten av, og satte seg dermed i respekt hos Tynset-laget.

Kampen var kun 12 minutter gammel da et utspill fra Tynset-keeper havner rett i beina på Mari Lian, som med stoisk ro sender ballen i en bue over keeper og i mål. Resten av omgangen får Tynset beholde ballen mye, men klarer ikke skape stort på en kompakt Orkanger-forsvar. De største sjansene kommer fra bortelaget, som gjentatte ganger utnytter det stadig større bakrommet bak forsvarsrekka til Tynset. Lagene går til pause på 0-1

2 minutter ut i andre omgang kontrer Orkanger, og etter litt klabb og babb havner ballen hos Silje Lunde Olsen, som fra ca 10 meter tupper ballen inn til 0-2.

Tynset svarer derimot umiddelbart. Et hard slått frispark går via en Tynsetspiller og i mål til 1-2.

Vi ser da for oss en lang nervepirrende omgang, men anført av en strålende Gine Fugelsøy i midtforsvaret, klarer Orkanger å stoppe Tynset gang på gang før de får skapt farligheter.

Tynset blir tydelig frustrerte, og gir etter hvert fra seg initiativet. Når vi har spilt i 77 minutter får Orkanger en corner. Kaptein Hedda Berg Pedersen svinger inn, og i feltet står Mari Lian, som ikke akkurat er kjent for sin hodestyrke, og stanger inn 1-3.

Ikke lenge etterpå jager Lina Marie Åsløkk et tilbakespill til keeper. I kamp med Tynset-keeper og en annen Tynset-spiller vinner Lina Marie ballen og setter den sikkert inn i det åpne målet. Kampen ebber deretter ut i 1-4 seier til bortelaget.

Stjernebørs:

*** Gine Fugelsøy

** Mari Lian

* Synnøve Wingan

Trenere og spillere er meget godt fornøyd med å ha slått et såpass godt lag i serieåpninga. Tynset var det eneste laget som klarte å holde følge med KIL/Hemne i fjorårets 2.divisjon. Å slå dette laget på bortebane i debuten i 2.divisjon er over all forventning. Neste lørdag blir det enda tøffere motstand. Da kommer laget som mange har spådd som seriemester i år, Molde FK, til Idrettsparken.

Etter dette er det bare å møte opp til 1. hjemmekamp i 2. divisjon mot Molde på OMA neste lørdag 29. april kl. 14:00. Da må folk kjenne sin besøkelsestid!

På bildet ser vi fire glade jenter, fra venstre: Lina Marie Åsløkk (1 mål), Silje Lunde Olsen (1 mål), Mari Lian (2 mål) og Gine Fugelsøy (BB). Foto: Paal Magnus Tødaas.