01.10.2017 - Fotball

Livsviktig seier II!

BYÅSEN 2 - ORKANGER 0-2 (0-1)

2. divisjon avd. 6, 17. runde

Byåsen Arena

Mål:

0-| (9): Mari Lian

0-2 (81): Heidi Slupphaug

Dommer: Francesco Marra, Charlottenlund SK

Orkanger: Sandra Nygård - Liss Dragseth, Eli Tretøy, Jannicke Snildal, Synnøve Wingan - Sigrid Haugset, Gine Fugelsøy, Heidi Slupphaug - Lina Marie Åsløkk (Astrid Ustad 46), Ingrid Stuen, Mari Lian.

Bildet viser Mari avslutte et fantastisk soloraid med skåring.

Det ble en uhyre spennende kamp på Byåsen Arena i kveld, men det endte ufattelig godt og plassen er så godt som sikra etter denne seieren!

Gine slo an tonen med et skudd utafor i det 7. min. før så Mari tok ballen i egne føtter to min. senere og gjorde alt sjøl. Raida ned på venstre, skar innover og satte ballen sikkert i lengste hjørne. Det roa nervene, men de var der kampen igjennom.

Lina Marie skjøt på keeper etter 23, hjemmelaget avslutta på keeper Sandra minuttet etter og etter enda et min. avslutta de igjen på vår sisteskanse på ei kontring. I det 41. min. leverte Sandra ei klasseredning nesten oppe i krysset på et skudd fra kort hold etter kårner, en typisk matchvinnerredning. Så traff Heidi stanga på ei kontring min. etter før en forsvarsblunder sendte hjemmelaget gjennom på høyre, men heldigvis gikk skuddet utafor lengste stolpe.

Tre min. ut i 2. omgang så vi nytten av å ha en høy keeper da Sandra redda en lobb til hjørnespark. To min. senere avanserte Mari og skjøt, men uten utteling. I det 59. min. traff vi stanga for andre gang, denne gang ved Ingrid, og den sjansen var stor! Etter det hadde vi mer enn nok med å forsvare oss, men heldigvis kom ikke vertene til de store sjansene. Stort pluss til forsvarsrekka og keeper for det!

Egentlig hadde vi ikke et eneste besøk i motstanders 16 mellom Ingrids stangskudd og det 81. min., da Heidi sendte i vei en dupper som gikk over keeper og i hjørnet. Utrolig deilig, og etter det holdt vi fortsatt stand og jubelen var rimelig ekstatisk etter kampslutt!

Det som gjorde seieren ekstra deilig var at Byåsen 2 ikke møtte til bortekampen mot Volda og med det ga sunnmøringene tre gratispoeng. Nå skal det mye til at de tar oss igjen, men for all del, kampene skal spilles først. Vi har hjemmekamp mot Herd som blir stående på 4. plass uansett resultat. Volda har 3. plasserte Trondheims-Ørn 2 hjemme. Eneste teorien som kan sende oss ned er nedrykk fra 1. divisjon for KIL/Hemne, at Volda vinner stort og vi taper mot Herd og vinneren av avdelinga (mest sannsynlig Fortuna etter dagens seier i toppkampen mot Molde) misser i opprykkskvaliken. Vi har seks mål å gå på i forhold til Volda, så dette bør gå bra. Men som sagt, kampene skal spilles først. Tynset spilte 1-1 mot Herd og kan ikke ta oss igjen, men kan passere Volda med et bedre resultat mot Sunndal enn Volda får i sin kamp.

Nr. 8 må uansett håpe at KIL/Hemne berger eller at avd. vinner rykker opp. Mest sannsynlig blir det altså Fortuna som slo Molde 3-1 i toppkampen og har jumbo Nidelv med 1 poeng igjen i siste kamp. Iflg. trener Bjørn Bakken er dette veldig synd all den tid Fortuna fikk tre gratispoeng da Trondheims-Ørn 2 ikke møtte til bortekampen mot de samtidig som Ørn-rekruttene påførte Molde sesongens første tap forrige helg. "Molde er et lag med veldig sympatiske spillere og trenere og det er synd de ikke får sjansen til å rykke opp" sa Bakken i bilen hjem.

Serieavslutninga mot Herd spilles på Orkla Maskin Arena neste lørdag 7. oktober kl. 14:00. Møt opp da og gi våre damer den støtten de fortjener etter at sesongens store mål er så godt som i boks!

Til slutt må vi takke supporterne som tok turen til Byåsen og som lydhørt støtta oss fra tribuneplass. Dere skal vite at deres bidrag var viktig!

Stjernebørs:

¤¤¤ Heidi Slupphaug

¤¤Sigrid Haugset

¤ Liss Dragset

Under ser vi en lykkelig trenertroika, (f.v.) Bjørn Bakken, Paal Magnus Tødaas og keepertrener Eirik Bratland.