12.05.2017 - Fotball

Overbevisende seier mot Svorkmo

Årets unge OIF-mannskap tok revansje etter fjorårssesongens to tap mot Svorkmo.

I sesongens fjerde runde møtte vi Svorkmo på Glimts nye storsue, Nye Glimt Stadion, siden gressbanen på Svorkmo ikke er klar for fotball enda. Rollene var i år byttet om. Fjorårets OIF-utgave var nok på papiret et sterkere lag enn Svorkmo, men sistnevnte tok alle poengene i begge oppgjørene. I år har Svorkmo en mer rutinert tropp, og var favoritter i forkant av dagens oppgjør. Men Orkangers talentfulle gutter og menn viste hva som bor i laget.

I kampens 10 første minutter er det lite flyt, men derimot sjeldent mange cornere. Svorkmo har de fleste som kommer etter mange baller i bakrom. I løpet av de neste 5 minuttene tar OIF frem storkanonene. Først får Perry stjernetreff fra 20 meter. Deretter vil ikke Odd Even være noe dårligere, og overgår Perry sitt langskudd med å klinke til fra over 30 meter. Godt mulig årets mål allerede er kåret der altså. Dermed har OIF nok en gang fått en god start på kampen med 2-0 etter kvarteret spilt.

Halvveis i førsteomgangen må midtbanedirigenten Lars Ebbesen gå av. Mats Berg Pedersen tar over rollen, og inn kommer Marvin Aunan. En nykomponert backfirer med blant annet evigunge Nils-Helge Garli (40) som høyreback har god kontroll på Svorkmo som skaper lite. Av det som kommer gjennom, stort sett på dødball, tar en god Anders Vuttudal seg av. Ingen returer, og gode igangsettinger.

Resultatet står seg til pause, og i 2. omgang har Orkanger god struktur i laget anført av en meget solid stopperduo i Daniel Lorentzen og Odd Even Ross (på bildet). 10 minutter ut i andreomgangen går Orkanger opp i 3-0 på en overgang etter to gode dragninger av Perry og Azamat Zabijev, hvor sistnevnte får æren av å avslutte angrepet.

I det 75. minutt punkterer Hassan Ali kampen når han setter et straffespark etter at Rune Asphaug har blitt felt. Selv om Svorkmo reduserer til 4-1 like etterpå så er seieren aldri truet, og vi vinner fullt fortjent.

Et meget godt resultat mot et Svorkmo-lag som spilte uavgjort mot opprykksfavoritten Frøya. Dette viser hvilket toppnivå som bor i dette Orkanger-laget, og selv om prestasjonene sannsynligvis vil variere så blir det spennende å følge laget i årets sesong!

Neste kamp er førstkommende torsdag mot Lånke i Idrettsparken kl. 19:30.

Orkanger stilte med følgende lag fra start:

Anders Vuttudal

Nils-Helge Garli - Daniel Lorentzen - Odd Even Ross - Åge Andersen

Samad Jamder - Lars Ebbesen - Mats Berg Pedersen

Rune Asphaug - Hassan Ali - Per Olav Jensen

Innbyttere: Petter Wåtland, Markus Svinsås Buan, Benjamin Gjengstø, Azamat Zabijev, Marvin Aunan.

Stjernebørs:

*** Odd Even