05.10.2016 - Fotball

Damene er klare for opprykk og herrene er fortsatt på jakt

DSC 0019

Damelaget tok tre nye poeng i første del av sjarmøretappen etter seriemesterskapet var i boks. Herrelaget snublet mot Svorkmo, men fikk god hjelp av Kolstad 2 i kampen om avdelingsseieren i 5. divisjon.

Det er gammel nytt, og de fleste har nok fått med seg at damelaget er klare for opprykk til 2. divisjon etter seieren over Orkla for snart 2 uker siden. Det var aldri noen ambisjoner om opprykk i forkant av årets sesong, men en god treningskultur og ikke minst et godt miljø i laget har gitt utslag i en svært positiv sportslig utvikling. Med én kamp igjen av sesongen ligger Orkanger klart på førsteplass, 11 poeng foran Orkla på plassen bak.

Seriemesterskapet ble altså sikret i Idrettsparken etter 5-2 seieren mot Orkla. Første kamp etter feiringen var Tynset 2 på søndag.

Skadesituasjonen gav rom for at flere spillere fikk prøve seg både fra start og som innbyttere i mot Tynset 2. Maria Berdal fikk blant annet debutere fra start i årets 3. divisjon og løste oppgaven som midtstoppervikar glimrende. Kampen i seg selv var fra Orkangers side noe preget av at divisjonsavdelinga allerede var avgjort. Tynset 2 åpnet best og tok ledelsen etter 19 minutter. Rett før pause reduserte Mari Lian fortjent til 1-1, som ble pauseresultatet.

Etter pause var det kun hjemmelaget det handlet om. Etter 56 minutter hadde kampens store spiller, Mari Lian, fullført sitt hattrick, og Orkanger hadde full kontroll herifra og ut. Kampens høydepunkt kom på overtid: På en corner fra Tina Oddli Sundli dukker Thea Skjøtskift opp med årets hardeste heading i Idrettsparken, og stanger inn 4-1. Dette blir også sluttresultatet.

PS: Giselle Uwingabire (16) spilte sin første kamp i 3. divisjon da hun i 2. omgang kom inn som høyreback.

OIF stilte med følgende lag fra start:

Monika Lund

Liss Dragseth - Marie Sletvold - Maria Berdal - Tonje Fossvoll Sundli

Jorid Sunnset - Mari Lian - Nora Lund

Tina Oddli Sundli - Marthe Midtlyng - Lina Marie Åsløkk

Innbyttere:

Anneli Hellandsjø, Thea Skjøtskift, Sigrid Hauset, Giselle Uwingabire.

Mål:

0-1; Tynset 2

1-1: Mari Lian (Tina Oddli Sundli)

2-1: Mari Lian (Tonje Fossvoll Sundli)

3-1: Mari Lian

4-1: Thea Skjøtskift (Tina Oddli Sundli)

Stjernebørs

*** Mari Lian

** Maria Berdal

* Sigrid Haugset

Årets siste kamp er borte mot Verdal på søndag, og da stiller alle spillerne på en sosial busstur. For 4. divisjonslaget sin del er det to kamper igjen. I dag (onsdag) reiser laget til Lundamo for å møte Gauldal. Siste kamp er hjemme mot Hitra Søndag 16. oktober. I 4. divisjon ligger Orkanger an til å ta 2. plassen bak suverene KIL/Hemne 2.

Herrene ett poeng unna avdelingsseier

Herrenes i 5. divisjon kunne mer eller mindre sikre førsteplassen i avdelingen ved ett eller flere poeng mot Svorkmo på lørdag. Men selv etter en 1-0 ledelse til pause endte kampen med nok en seier til Svorkmo i årets sesong. Kampen i Idrettsparken endte som kjent 2-1 til samme lag.

Mandag spilte tabellrival Oppdal mot Kolstad 2, og gikk på et 1-4 tap. Det betyr at Orkanger nå må ha minst ett poeng mot Rindal på søndag kl. 14:00 i Idrettsparken i sesongens siste kamp for å være klare for sluttspillet i kretsmesterskapet, og kampen om plass i neste års 4. divisjon.

Herrenes 6. divisjonslag spiller i dag (onsdag) sesongens siste kamp mot Svorkmo 2 i Idrettsparken. Grønningen leder avdelingen med flere scorede mål, noe som betyr at resultatene i den sisten serierunden vil være avgjørende for hvem som kaprer førsteplassen i avdelingen. Grønningen møter Sandstad/Hitra 2 førstkommende lørdag i sitt siste oppgjør.