22.04.2018 - Fotball

Tøff start for seniorlagene

Fredag og lørdag denne uken var det duket for sesongåpning for herrelaget i 5. divisjon og damelaget i 2. divisjon. Begge lagene møtte opprykksfavoritter.

Fredag kveld reiste herrelaget inn til Trondheim for å møte Trond, som havnet like bak Ørland som rykket opp til 4. divisjon forrige sesong. Trond er nok en av favorittene til å kapre førsteplassen i årets avdeling, sammen med blant annet Svorkmo.

Herrelaget startet altså sesongen med en av årets vanskeligste kamper, men kanskje er det like greit å gjøre seg ferdig med den.

Trenerteamet har følgende kamprapport:

Kampplanen var å ligge lavt å ta de på kontringer.

I laget har vi fått inn Thomas Hansen, som har varslet minimum 20 mål i år. Thomas åpnet målkontoen allerede etter 12 minutter på nettopp en kontring. 1-0 til OIF.

Vi ble lave som planlagt, men de spilte oss litt lavere enn vi hadde ønsket og de skapte flere mindre sjanser, men stadig frampå og skaffe et utall cornere. Deres venstre side var tydeligvis deres beste og de kom stadig rundt på den siden og skapte farligheter, og til slutt fikk de 1-1 og 2-1.

Vi fikk flere brudd som vi ikke utnyttet med for upresise pasninger og dermed brudd på bruddet. Men vi lå tett og kompakt og Thomas var i siget og satte inn 2-2 på ny kontring etter en retur fra keeper.
Før 2-2 var Marvin alene med keeper, men dessverre avblåst på en feilaktig offside.

I pausen hadde gutta trua på at 2-2 skulle bli til 3-2 og ville forsøke å flytte laget på deres halvdel og legge presset noe høyere.
Vi var også enige om å stenge vår høyre side bedre og komme kjappere i press på ballfører.
Planen fungerte i 10 minutter, Thomas satte inn sitt tredje og årets første hattrick. Han snapper ballen etter en feil i Tronds midtforsvar og setter den kontant i mål.

Forskjellen på lagene ble noe tydeligere etter hvert som vi fikk slitne bein, og de utligner etter gjennomspill på kanten. Litt frustrerende får Trond tildelt straffe som settes i mål og dermed 4-3.
OIFs unge keeper Magnus Isdal Langholm har flere gode redninger gjennom hele kampen, og 16-åringen kommer nok til å få flere sjanser på seniornivå.

Trond scorer ytterligere 3 mål og vi taper med stygge 7-3. Samtidig skal alle få ros for en god gjennomført match i 60 minutter. Vi fulgte planen og lyktes godt med den. Vi scorer tross alt 3 mål mot en seriefavoritt og leder 3-2 i det timen er gått. Nå er det bare å få samlet gutta, glemme siste halvtimen, trene godt til uka og sørge for at Frøya reiser hjem med 0 poeng.

Også damelaget hadde ledelsen mot Molde, men også i denne kampen ble nivåforskjellen tydelig over 90 minutter.

Damelagets trenerteam har følgende tilbakemelding etter 1-5 tapet:

Kampplanen var å ligge kompakt, nekte Molde plass i mellomrommet og kjøre kontringer. Vi lykkes godt med dette i 1.omgang, der vi også scorer målet vårt anført av Ingrid Stuen og assist av Heidi Slupphaug. Vi får en unødvendig scoring imot oss rett før pause, der et langskudd som blir tatt av vinden går inn bak Sandra i målet.

Liss

Liss ble kåret til OIFs beste spiller mot Molde.

2.omgang starter på verst tenkelig vis for vår del, da Molde etter 10 minutter spill får scoring på dødball. Derifra og ut kommer klasseforskjellen veldig til syne, og vi har ikke sjans til å henge med. Bra førsteomgang, men ender dessverre med stygge sifre.

*** Liss Dragset
** Heidi Slupphaug