28.08.2017 - Fotball

Tre kanonviktige poeng!

ORKANGER - NIDELV 3-2 (2-1)

2. divisjon avd. 6 kvinner, 12. runde

Orkla Maskin Arena, 76 tilskuere

Mål:

0-1 (3): Lene Gundersen

1-1 (20): Gine Fugelsøy

2-1 (26): Heidi Slupphaug

2-2 (73): Ingrid Jæger Landsnes

3-2 (81): Sigrid Haugset (str)

Dommer: Harald Inge Johnsen, Leinstrand IL

Orkanger: Sandra Nygård - Sara Rønningen, Jannicke Snildal, Eli Tretøy, Synnøve Wingan - Sigrid Haugset, Gine Fugelsøy, Mari Lian - Hanne Fugelsøy, Ingrid Stuen (Astrid Ustad 74), Heidi Slupphaug (Ingrid Stuen 90).

Poengløse Nidelv beviste at hver kamp i 2. divisjon er tøff, og det var en stri tørn for våre jenter før poengene var i boks. Ja, gjestene gikk faktisk opp i ledelsen på sitt første angrep da debutant Lene Gundersen fikk en drømmestart i Nidelvdrakta da hun ble spilt igjennom og vant debutantduellen mot keeper Sandra Nygård ved å sette ballen til side for henne og innmed stolpen. Det litt pussige er at sist Lene Gundersen skåra i en seriekamp så var Gine Fugelsøy på motstanderlaget da også! (Molde 2 - Surnadal/Søya/Todalen i 3. divisjon ifjor).

Vi førte kampen spillemessig og spilte oss til halvsjanser, men Nidelv stod godt imot det neste kvarteret. Etter 18 min. utbrøt en av Nidelvs lagledere: "Jeg må ha nikotin for å klare dette!" og var nede i bagen etter snuseska! Om det var den utløsende årsaken vites ikke, men to min. senere stod det ihvertfall 1-1. Vi fikk hjørnespark etter at et gjennomspill førte til et skudd som ble blokkert. Kårneren fikk Gine til slutt krangla inn på bakerste stolpe. Etter 26 var kampen snudd da Heidi fikk stjernestreff fra ca. 20 meter og ballen suste inn i krysset. I det 34. min. var den samme Heidi ikke langt fra å sette et nytt langskudd, men denne gangen stod tverra i veien.

Utifra tabellen skulle en tro at dette nå skulle bli grei skuring, men fotball er ikke matematikk (heldigvis!). Vi rada opp en del sjanser i første halvdel av 2. omgang; keeper avverga da Mari kom igjennom, Ingrid skjøt like over fra distanse og kaptein for kvelden Jannicke hedda like utanfor på et hjørnespark. Innimellom der var Sandra fint ute og redda da en Nidelvspiller ble spilt fri.

Trener Bjørn Bakken ga tidlig i omgangen uttrykk for nervøsistet i forhold til at vi leda bare 2-1, dette med alle 2-2 kampene våre på hjemmebane i år i bakhodet. Og hans bange anelser gikk i oppfyllelse etter 73 min. Et nytt gjennomspill og Ingrid Jæger Landsnes skåra sikkert til hemningsløs jubel på Nidelvbenken og ditto frustrasjon på den andre benken. Nidelv kjempa heroisk, men i det 80. min. pekte dommer på straffemerket etter at Heidi ble felt. Sigrid var sikker på straffa som en kan se på bildet, Nidelvs keeper var nok noe hemma av en liten skade hun fikk i 1. omgang. Etter straffa måtte hun kaste inn håndkleet og en utespiller måtte overta.

Det ble en spennende avslutning på kampen, for de blå- og rødkledde ga ikke opp håpet om poeng. I det 89. min. måtte Sandra nesten ut på 16-meterstreken for å forhindre skåring. På overtid hadde vi noen feite sjanser, bl. a. var det ei kanonredning oppe i krysset fra vikarkeeperen som hindra Gine i å bli 2-målsskårer.

Etter nesten fem min. overtid blåste dommer så av og vi kunne juble for tre meget viktige poeng. På slutten sa da også trener Bakken at han ga blaffen i om det bare ble 3-2, det var poengene som var viktigst. Vi er fortsatt på 7.plass, men med 16 poeng og har sju poengs klaring ned til Tynset på 9. plass og nedrykk. Et Tynset som i helga ble kun det andre laget som tok poeng fra Molde, da de holdt serielederen til 3-3 hjemme.

Nå venter tre strake bortekamper, de to første på Sunnmøre, først mot Volda f.k. lørdag 2. september kl. 14:00, som ligger mellom oss og Tynset, med 10 poeng. Så er det Herd og Trondheims/Ørn 2 før opprykksjagende Fortuna kommer på besøk lørdag 23. september kl. 14:00.

Til slutt ønsker vi et sympatisk og helhjerta kjempende Nidelvlag lykke til videre med sesongen, med håp om at de får seg noen poeng før det hele er over!

På bildet under viser kaptein Jannicke sin styrke i lufta.