27.06.2016 - Fotball

Vant med 10 mann igjen

13553431 10157116277870442 1630261117 n

For andre gang denne sesongen spilte Orkanger med 10 mann i nesten en hel omgang. Likevel tok A-laget alle tre poengene etter en iherdig innsats på Skogsletta i Rindal.

Orkanger manglet flere sentrale spillere foran denne kampen. Blant annet var Marius Kvalvik, Simon Bjørset, Perry, Eskil Sivertsen og Joachim Elshaug ute med skader, sykdom eller suspensjon. Likevel stilte OIF med et sterkt lag, noe som vitner om god bredde i stallen. Som vanlig var guttene klare for en slitekamp, slik det gjerne er borte mot Rindal.

Orkanger startet kampen på best mulig måte. Etter bare noen få minutter setter Rune Asphaug inn 1-0 etter godt forarbeid av Tom Even Gundersen. Begge lag har noen halvsjanser hver, og midtveis i omgangen utligner Rindal etter et frispark som blir styrt i mål. 10 minutter senere går Orkanger opp i ledelsen igjen, denne gang ved Nils-Helge Garli som setter nedfallsfrukten etter en corner fra Henrik Rian. Lagene går til pause med ledelse til gjestene. Nok en skade gjør at Jo Husdal går ut til fordel for Daniel Lorentzen som nå ser ut til å være tilbake etter en lengre tids skadeavbrekk.

2. omgang starter på samme måte som bortekampen mot Nidelv; Orkanger får en mann utvist. Rindals spiss takler Sindre Belsås stygt, noe som får keeper Stian Storli forståelig nok til å reagere. En helt ordinær beskjed i fotballverden fra Storli til motstanderen fører til direkte rødt kort fra dagens dommer som dessverre hadde en dårlig dag på jobben. Heldigvis har Orkanger en solid keeper i Anders Vuttudal på benken også. En småskadet Åge Andersen må vike for Vuttudal.

10 minutter ut i 2. omgang gjør dommeren nok en merkelig avgjørelse der det dømmes straffe til Rindal og gult kort til Orkanger etter noe klabb og babb inne i feltet. Ingen vet vel helt enda hva det ble dømt på. Uansett så setter Rindal inn utligningen.

Vertene har naturlig nok en del ballbesittelse utover i omgangen, men Orkanger står godt imot. Som nevnt i referatet etter kampen mot Nidelv så kommer vinnerinstinktet virkelig fram i dette Orkanger-laget når det kreves som mest.

I tillegg til god defensiv organisering viser OIF at de har kreative og gode spillere offensivt. Etter et godt fremspill av Hubert Jasiak, via Rune Asphaug, dribler Tom Even Gundersen i kjent stil av et par motstandere og setter inn ledelse til Orkanger for tredje gang i kampen. Men ledelsen holder ikke lenge. Kun 7 minutter senere får hjemmelaget nok en straffe, denne gang en noe mer riktig avgjørelse. Med 10 minutter pluss tillegg igjen å spille utligner Rindal nok en gang.

Orkanger fortsetter å måtte holde unna hjemmelaget som prøver å utnytte at de er en spiller mer på banen, men Orkanger har noen skumle tendenser på overganger. Anført av Rune Asphaug (bildet), som er både høyt og lavt i banen og jobber for minst 2 mann, ligger det en antydning i lufta for at det kan komme noen muligheter på tampen av kampen. Og det skal vise seg å stemme. Nevnte Asphaug tråkler seg gjennom Rindal sitt forsvar innenfor 16-meteren på overtid og blir revet ned. For et lag som har misset flere straffespark enn scoring er det langt ifra noen selvfølge at det skal bli ledelse for fjerde gang. Men Tor-Arne Kvam, som sammen med Asphaug er banens beste spiller, setter straffen nede ved stolperota og i mål.

Kun få minutter senere, helt på tampen av tilleggstiden, blir Rune Asphaug nok en gang felt innenfor 16-meteren. "Tora" setter også denne straffen sikkert i mål, og Orkanger noterer seg for 3 svært viktige poeng.

Hele laget skal ha stor honnør for å slå tilbake etter både utvisning og tre utligninger. Spesielt etter utvisningen står Tor-Arne Kvam frem og rydder unna det som kommer på egen banehalvdel. Først som venstreback etter at Åge Andersen måtte vike for Anders Vuttudal, deretter på midtbanen. Rune Asphaug (17), som er mest kjent som en rask og driblesterk kantspiller, har nå vist frem i både denne kampen og mot Nidelv at han virkelig kan legge ned en manns jobb, og sørger nærmest alene for at Orkanger tar med seg alle poengene i vårsesongens siste kamp.

OIF stilte med følgende lag fra start:

Stian Storli

Øyvind Bakken - Sindre Belsås - Jo Husdal - Åge Andersen

Nils-Helge Garli - Tor-Arne Kvam - Henrik Rian

Hubert Jasiak - Tom Even Gundersen - Rune Asphaug

Innbyttere:

Anders Vuttudal, Daniel Lorentzen, Jonas Solbu, Odd Even Rindalsholt Ross, Hassan Ali, Roger Ophaug.

Mål:

1-0: Rune Asphaug (Tom Even Gundersen) (3 min.)

1-1: Rindal (24 min.)

2-1: Nils-Helge Garli (Henrik Rian) (36 min.)

2-2: Rindal (56 min.)

3-2: Tom Even Gundersen (Rune Asphaug) (72 min.)

3-3: Rindal (79 min.)

4-3: Tor-Arne Kvam (Rune Asphaug) (92 min.)

5-3: Tor-Arne Kvam (Rune Asphaug) (94 min.)

Stjernebørs

*** Tor-Arne Kvam, Rune Asphaug

* Sindre Belsås

13518205 10157116184650442 1982264183 o

Anders Vuttudal kommer inn og står en prikkfri omgang.

13523678 10157116184615442 1362427388 o

Medisinbagen er fornuftig fylt opp med isposer.