04.01.2018 - Fotball

Verdig minnestund for Mahmod

Mange mennesker var i kveld samla i klubbhuset for å minnes og ta farvel med Mahmod Husseini, som rett før jul ble brutalt drept av Taliban da han var i Afghanistan for å hente hjem sin kone.

Representanter fra klubben, fotballkretsen, kommunen, arbeidsgiver, familien Fagerholt og venner tegna et bilde av en kjær og aktet medborger som ønska å leve sitt liv i fred på Orkanger og være med på å bygge landet videre.

Stig Rune Krokdal, som ble Mahmods mentor da han gikk inn i dommergjerningen sa at "Mahmod var et symbol for aillt æ trur på". En ung mann med en trasig fortid som bestemte seg for å integrere seg sjøl i samfunnet. Krokdal mintes fine, gode øyeblikk sammen som dommere og fortalte om en kar som alltid var til å stole på, som var blid og som stilte opp på kort varsel som dommer og til å ta i et tak på dugnader.

Arnt Tronvoll fra Orkdal kommunes kriseteam orienterte om fakta i saken og la vekt på at dette var en tragedie som har gjort et sterkt inntrykk på alle som kjente Mahmod og som stod han nær.

DSC 0008

Kjell Alseth hilste fra Fotballkretsen og fortalte at Mahmod begynte som dommer i 2011 og at han ble stadig mer ivrig og at han gjorde en stor innsats for Kretsen. Han gikk fra 13 kamper det første året til 80 kamper i 2017. Han var flink og pålitelig og på Kretskontoret hadde de håp om at Mahmod skulle bli den første Trøndelagsdommeren med innvandrerbakgrunn som skulle slå gjennom som dommer på nasjonalt toppnivå.

Kari Fagerholt fortalte gripende om hvordan foreldrene hennes tok seg av han og han ble en del av familien. Hun fortalte om et utprega JA-menneske som aldri sa nei til å gjøre en innsats. Han var heller ikke den som bare ble invitert, han var også den som inviterte til fest når han hadde noe å feire. Hun fortalte om en ung mann som ville klare seg sjøl, som lærte seg norsk fort, tok grunnskoleeksamen og utdanning som elektriker til han for snart to år siden stod med fagbrevet. Og for litt over to måneder siden kunne han flytte inn i sin egen leilighet som han hadde kjøpt.

Kåre Johansen fra Mahmods arbeidsgiver Relacom i Trondheim sa rett ut at Mahmod var en fantastisk kollega. At når noen dør så toner en gjerne ned det negative, men at det i Mahmods tilfelle ikke var noe å tone ned. Han var ansvarsfull, gjorde alle sine oppdrag 100% og var faglig dyktig. Var han ferdig med et oppdrag kl. 14 en ettermiddag ringte han til sin teamleder og spurte om det var noe mer arbeid istedet for å slappe av til arbeidsdagen var over. Han var æreskjær, og en lun, stillfaren og høflig type.

To venner fra det afghanske miljøet i regionen holdt også fine minneord, bl. a. Mahmods dommerkollega Mohammed Isa Mohammed som han mange ganger var i dommerteam med. Han fortalte om mange fine opplevelser sammen som dommere, og Mohammed sa det mange av oss har følt, at dette som har skjedd er vanskelig å akseptere. Han la også vekt på at Mahmod vil bli dypt savna blant venner, i klubben og i lokalsamfunnet.

Ola Halsen, som var med på å starte opp klubbens Inkluderingsutvalg snakka om Mahmods store innsats der. "Mahmod betød mye for OIF, men OIF betød også mye for han" sa Halsen, og bad klubben holde fram sitt gode inkluderingsarbeid i Mahmods ånd.

DSC 0011

Innimellom bidro Tor Kvarsnes med sanger til ettertanke: "Venner" (Halvdan Sivertsen), "I Natt Jag Drömde", Song Til Friheten (Björn Afzelius) og "Akkurat No" (Åge Aleksandersen.

Til slutt en stor takk til alle som stelte istand det praktiske rundt arrangementet og som også bidrog til at dette ble et verdig farvel med en ung mann som har satt dype spor etter seg i klubben vår og i lokalsamfunnet. Aller sist, takk til alle som møtte opp, vi setter pris på hver en av dere som brukte en del av kvelden til å minnes Mahmod.

DSC 0006