14.12.2016 - Fotball

Vil skape historie

DSC 0008

Det er en offensiv Ketil Stellander vi møter i klubbhuset for en prat om hans tanker rundt oppgaven han har tatt på seg som A-lagstrener og juniorlagstrener. Offensiv både med tanke på spillestil og ønsket om å spille en publikumsvennlig fotball som trekker folk til Idrettsparken, men også i form av ambisjoner for framtida til Orkangerfotballen.

«Min kompetanse er UEFA B lisens og spillerutviklerlisens. Har bakgrunn fra Rosenborg og er godt drillet i 4-3-3 formasjonen. Jeg ønsker å få i gang indreløperne med offensive backer og midtstoppere som setter i gang angrepene bakfra. Kåre Ingebrigtsen sier at det er godt å endelig se trønderske lag spille 4-3-3 igjen og jeg ønsker å følge den tradisjonen. Vi skal spille offensiv og publikumsvennlig fotball, lage liv og røre og gjøre at folk gleder seg til å gå kamp sjøl om det «bare» er 5. divisjon.

Ketil kom inn i OIF gjennom et guttelag han trente på Evjen, og som trengte en større klubbparaply når de nådde småguttealder. «Vi ble ønsket hjertelig velkommen da vi meldte oss inn og jeg har følt meg velkommen i klubben fra dag 1» sier Ketil om hvordan han ble en del av OIF.

Å utvikle spillere til å ta steget videre oppover og til Rosenborg er målsettinga, samtidig som han ønsker at vi skal skape et lite stykke historie med å klatre oppover i divisjonssystemet. Grunnlaget for det er de mange gode talentene han nå rår over i klubben. «Vi har nå langt bedre årganger enn Orkla og har et godt grunnlag for å skape historie, drømmen er helt klart at vi etter hvert skal figurere over Orkla i divisjonssystemet. men da må vi ikke miste unge, gode spillere til Orkla. Vi mista 97-årsgangen dit og med de hadde vi vært i 4. divisjon nå. De som ikke går til eliten skal vi beholde i klubben, de skal være stammen til A-laget om få sesonger».

«Når det gjelder neste sesong er det ingen krise om vi ikke rykker opp i år» fortsetter Ketil. «Vi må huske på at vi etter omlegginga av seriesystemet har fått ned i vår avdeling noen knallgode lag som var over midten i sine 4. divisjonsavdelinger, som Hitra, Frøya og KIL/Hemne 2. Vi har en 3-årsplan og jeg ser for meg et opprykk i 2018. Men vi går på banen for å vinne hver kamp og så ser vi hvor vi ender opp i 2017-sesongen. Når det gjelder seniorstallen er følere ute overfor spillere med erfaring både fra 3. og 4. divisjon og det er flere vi skal snakke med. Hovedvekten av spillerne skal være lokale, supplert med noen utenfra».

Hva angår juniorlaget ser ikke Ketil det som noe negativt at vi så vidt missa i kvaliken til 0. divisjon. «Realiteten er at klubbene sender utpå sine beste i kvalifiseringa til 0. divisjon, men når sesongen starter spiller de beste enten på A-laget eller på 2. laget og det er de nestbeste juniorene som spiller i 0. divisjon. Derfor ser jeg ikke så negativt på at juniorene skal spille i 1. divisjon. De beste vil dessuten få bra med spilletid på A-laget. I det hele tatt har vi mange flotte talenter i Henrik Rian, Mads Berg Pedersen, Odd Even Rindalsholt Ross, Lars Ebbesen og keeperen Petter Wåtland for å nevne noen».

Ei utfordring da blir å få luft mellom A-lags- og juniorkampene og Stellander håper at det kan la seg gjøre. Rent praktisk vil senior og junior ha to fellestreninger og en separat trening hver i uka pluss kamper. Rekordtidlig seriestart blir det også, for juniorene er det snakk om rundt 26/27. mars.

Ellers har vår nye trener et ønske om at klubbhuset åpnes når det er kamp. At folk kan få sette seg ned med en kopp kaffe og noe å bite i og diskutere kampen som ligger foran, og komme inn ved pause, få seg noen forfriskninger og prate om kampen så langt før en begir seg ut til de siste 45. «Jeg ønsker å skape liv og røre i Idrettsparken når vi har kamp, og folk skal føle at det er en god sosial opplevelse å gå på kamp».

Ketil Stellander har med seg Eivind Ross og Sindre Belsås i teamet sitt og med den entuasiasmen vår nye A-lags og juniortrener legger for dagen kan det bli mange hyggelige stunder i Idrettsparken i 2017!

På bildet er Ketil t.v. og Eivind Ross t.h.