28.08.2009 - OIF

Interessant idrettsdebatt i Rådhuset

2050.jpg

Leder i Trøndelag fotballkrets, Morten Wolden, sa i kveldens paneldebatt som innleder Eggen trenerskole at en del av idrettens utfordring er å bli mindre beskjeden.

Publikum under paneldebatten- Det er viktig å dokumentere hvor viktig idrettens arbeid er for hele samfunnslivet. Gjennom å formidle dette i alle sammenhenger, vil vi kanskje få gjennomslag for våre behov både når det gjelder anlegg, prosjekt- og driftsstøtte og penger til nye samarbeidsprosjekt mellom idretten og skolen, fortsatte han.

Det var et stjernespekket panel han var en del av. Her satt kulturminister Trond Giske, idrettspresident Tove Paule og fotballpresident Sondre Kåfjor, stortingsrepresentantene Tord Lien (FrP) og Gunnar Gundersen (H) - og hovedpersonen Nils Arne Eggen.

F.v. Sondre Kåord, Morten Wolden, Gunnar Gundersen, Tord Lien, Trond Giske, Tove Paule og Nils Arne Eggen. Foto: Marit Mjøen

Nils Arne var hovedinnleder og utfordret både politikere og idrettsledere på å utvikle skole-fritidsordningen til å bli et unikt samarbeid mellom skole og idrettsbevegelse.

Alle i panelet var forsåvidt enige, men Lien hadde et problem ettersom hans parti ønsker å avvikle hele SFO-ordningen.

- ... da faller vel et slikt samarbeid bort ved skifte av regjering, mente Trond Giske.

Tema for seminaret er hvordan skolen bedre kan legge til rette for talentutvikling.

Eggen trenerskole er et samarbeid mellom Orkla fotballklubb og RFosenborg Ballklub. I underkant av 100 personer møtte til paneldebatten. Mange av dem er trenere og idrettsledere som også deltar på Egge trenerskole.

Nils Arne Eggen i panatt fredag 28. august. Foto: Marit Mjøen