15.12.2013 - OIF

Rudolf Larsen til minne

Rudolf nett4

Lørdag fikk vi den triste beskjeden om at Rudolf Larsen (69), OIFs lengstsittende leder, æresmedlem og daglige leder, er død.

Tapet er aller størst for de nærmeste, men hans bortgang berører hele lokalsamfunnet vårt. Orkdal, Orkanger og OIF har mistet en menneskelig ressurs av de ytterst sjeldne.

Rudolf Larsen har vært ordfører, næringssjef i kommunen og bedriftsleder, og da han ble pensjonist var det spesielt OIF han valgte å engasjere seg i. Hvor mange timer han har lagt ned for idrettsforeninga, kan ikke telles. Resultatene er derimot tydelig. Som OIF-leder tok han tak i mange viktige oppgaver. Han satte både organisasjonsutvikling og ikke minst anleggsutvikling på dagsorden.

Da Rudolf valgte å gå av som styreleder i 2012, var det ikke for å redusere sin frivillige innsats for foreninga. Da tok han ansvar for store prosjekter som bygging av ny friidrettsbane og ny kunstgressbane.

Rudolfs kunnskaper, ståpåvilje - og ikke minst hans gode humør og smittende latter - har vært avgjørende for å lykkes. I hans periode er Idrettsparken utviklet til en moderne idrettsarena for hele dalføret og OIF til et moderne idrettslag med høyt fokus på allsidighet og barneaidrett. OIFs styre var lettet da Rudolf valgte å søke på stillinga som daglig leder i OIF og han tiltrådte 1. august. Da hadde han fått en alvorlig sykdomsdiagnose, men håpet om å bli frisk var stor og han gikk i gang som OIFs første lønnede daglige leder med stor iver.

Rudolf Larsen vil bli husket for sin store arbeidsinnsats for idretten og lokalsamfunnet. Han fikk til resultater gjennom ærlig og hardt arbeid - og innimellom med temmelig klar tale uten taktikkeri. Vi kunne stole på Rudolf i alt han gjorde.

Marit Mjøen
styremedlem i OIF