Orientering » Rapport etter 1. løp i OG-karusellen

Rapport etter 1. løp i OG-karusellen

21.06.2019 10:53

Her kommer en oppsummering.

Eivind Bakk har sendt ut denne "pressemeldingen" etter 1.løpet i OG-karusellen i Klæbu:

Stor oppslutning i første løp i OG-karusellen

108 løpere gjennomførte ei av de 6 løypene i Hjellimarka nær Klæbu sentrum

Klæbu var første ut i år som arrangør av ett av de 6 løpene i Orkla Gaula-karusellen i orientering. Her stiller det løpere fra klubbene Klæbu, Gaula, Melhus, Leik, Børsa og Orkanger, der de to siste har slått seg sammen i lagkampen. Løpsområdet er oftest benevnt Hjellimarka mellom Klæbu sentrum og Nidelva. Litt kortere løyper (mellomdistanse) måtte til i det begrensede terrenget som bestod av litt gateorientering og så ei bratt skråli  med ravinedaler og tett vegetasjon ned mot elva. Dette terrenget er noe uvant for mange og det skaffet litt ekstra trøbbel for en del denne kvelden.

Hvert år er det spennende for o-laga om det kommer nye til i miljøet. Gledelig er det at nybegynnerklassen denne onsdagen talte over 40 løpere. Over 30 av disse kom fra Melhus som i år igjen har klart å trekke til seg nye rekrutter. Mange av Melhus-rekruttene kommer fra svært ivrige All-idrettsutøvere fra Gimse/Høyeggen. Litt tynnere derimot i de andre laga, men arrangørklubben Klæbu hadde 7 nybegynnere mens Leik fikk med seg 2. Vi får håpe at de andre laga har flere hjemme som slutter seg til når løpene går i nærmere senere i sommer.

Gul løype har en blanding av unge, både ferske og litt erfarne løpere, samt eldre løpere som har deltatt i årtider. Ådne Sundet fra Leik gikk denne gange av med seieren og slo dermed Johannes Lerli, Melhus som i fjor var beste løper i denne løypa. Mellom disse ungdommene kilte veteranen Martin Melhuus fra Melhus seg inn. 15 løpere gjennomførte Gul løype i Klæbu.

Hvit løype bød på flere vanskelige strekk i skrålia som gjorde at neste ingen løp helt feilfritt gjennom. Melhus tok dobbeltseier med Kåre Onsøien og Eivind Bakk. Deretter kom Leikløperne på rekke og rad med Asbjørn Bjerkenås først av disse. Det var tett mellom løperne hvor det skilte 4 minutt blant de 7 første av 13 løpere.

Grønn løype har også i år mange deltagere og 18 løpere deltok denne gangen. Har var det større spredning i tid mellom topp og bunn som tyder på at noen traff skikkelig bra med orienteringa og noen måtte bruke noe tid i løypa. Her også skilte det lite i toppen med 10 løpere på 5 minutt.Leik trippelseier med Svein Unsgård, Eivind Næve og Tone Almås.

Melhus svarte på trippel til Leik i Grønn løype med å ta trippel i Rød løype. Atle Pedersen er i storform og vant med ei god kilometertid. Ikke langt etter kom hans o-lærling Kristoffer Lerli og om ikke lenge havner nok han øverst på denne lista dersom framgangen fortsetter. Kjell Rune Logan-Halvorsrud fikk også ei god tid ikke langt etter disse to. Det var 11 løpere i Rød løype denne gangen.

Lang løype er Blå løype og her har OG-laga fått en løper som setter en nokså høy standard, nemlig Oskar Andren, Leik. Han holder svensk landslagsnivå og var nokså suveren med eneste med løpstid under 7 minutter på kilometeren. 3 minutter bak kom Ola Keiserås også Leik, mens Audun Bakk fra Melhus tok tredjeplassen. Leik hadde 5 av 9 løpere i Blå løype denne kvelden der løype hadde noen gode veivalgsmuligheter.

I lagkampen starter Melhus med et brak. Halvparten av alle løpere i Klæbu kom fra Melhus i og med den store rekrutt-troppen som møtte opp. Leik har også en sterkt lag med 25 løpere som utmerker seg med høy fart i mange løyper. Melhus skåret litt over 3300 poeng og Leik fikk like under 2100 poeng. Børsa-Orkanger ligger på 3. plass noe etter de to første. Klæbu og Gaula hadde også en del løpere med i et fint avviklet arrangement av Klæbu.

Karusellen fortsetter om 3 uker på Hølonda og da kan mye være endret laga imellom – det er langt igjen til potet er opp av jorda!

20190522 193119

20190522 193049