25.08.2015 - Usortert

Fotball - treningsavgift - Min Idrett

MinIdrettLiten

Viktig informasjon for aktive, foreldre og foresatte i OIF Fotball!

Bakgrunn for denne artikkelen

Tidligere har man registrert seg som medlem i OIF gjennom den gamle hjemmesiden, og hele medlemsdatabasen har ligget under hjemmesiden. Det gjorde det vanskelig å vedlikeholde sin egen kontaktinformasjon. Fakturering av treningsavgift ble gjort ut i fra egne lister fra hvert enkelt lag.
Fra i år av begynner OIF å ta i bruk Norges Idrettsforbund sine løsninger for medlemshåndtering og fakturering. Fotballavdelingen er "prøvekanin" og den første avdelingen som tar i bruk systemet

De aller fleste aktive i OIF Fotball har nå fått tilsendt faktura for treningsavgift gjennom det nye systemet Min Idrett. Her kommer en liten forklaring på hvordan dette fungerer og hvordan man får betalt faktura.

Kort om løsningene

Min Idrett er én av tre løsninger i det nye systemet til Norges Idrettsforbund. Min Idrett er løsningen for medlemmene, altså alle som er eller har vært aktiv eller har hatt verv i idretten har en profil i Min Idrett. De andre to løsningene heter Klubbadmin og Sportsadmin som gjelder for administrasjon i idrettslagene.
Klubbadmin er den løsningen som blir brukt av trener/lagleder på hvert enkelt lag, i tillegg til økonomileder. Det er gjennom Klubbadmin at spillere blir registrerte i klubben og på sitt lag, og det er gjennom Klubbadmin faktura blir utsendt.
Sportadmin er ikke noe som blir beskrevet nærmere her.

For deg som aktiv eller forelder/foresatt er det viktig at du kjenner til Min Idrett og begynner å ta det i bruk. Her er gangen i hvordan treningsavgift, og evt. andre faktura, blir sendt ut:

1. Klubbadmin-ansvarlig på hvert enkelt lag har nå lagt inn spillerne på sine lag i klubbadmin. Det gjelder alle lag fra 6 år og opp til senior. Dette er de samme profilene som man har i Min Idrett. Her er det registrert navn, fødselsdato, adresse, telefon og epostadresse.

2. Når alle spillerne med nødvendig informasjon er lagt inn på laget, sender økonomileder ut faktura.

3. Når faktura sendes ut kommer den to steder;

- Faktura blir sendt som epost til alle registrerte epostadresser på spilleren. Spilleren kan ha flere epostadresser registrert, f.eks. hvis spilleren har en egen epostadresse i tillegg til foreldre/foresatte. Avsender-adressen når vi sender ut faktura er daglig.leder@orkanger-if.no. Faktura med kontonummer og KID-nummer kan betales som vanlig i nettbanken.

- Faktura blir også generert i Min Idrett, hvor man kan betale fakturaen, eller alle faktura samlet hvis det er flere faktura, med bankkort. Les videre for nærmere beskrivelse.

Komme i gang med Min Idrett

Siden det kan være registrert gamle epostadresser på medlemmer er det lurt å komme i gang med Min Idrett. Her er hva du bør gjøre:

1. Gå til Min Idrett sine sider: https://minidrett.nif.no.

2. Logg inn med brukernavn og passord hvis du vet hva det er. Hvis du ikke har brukernavn og passord:

- Klikk på "Glemt brukernavn / passord?"

- Velg gjerne SMS for å få tilsendt éngangskode på mobilen.

- Skriv inn mobilnummeret ditt og du fil få tilsendt en 4-sifret kode.

- Ved neste steg skal du opprette et passord. Husk å merke deg hva brukernavnet ditt er.

3. Når du er innlogget har du oversikt over hele din idrettsprofil. Begynn med å oppdatere adresser og evt. annen informasjon som ikke stemmer. Spesielt viktig her er epostadresse.

For foreldre/foresatte er det en stor fordel å legge til sine barn som familiemedlemmer. Man kan da behandle alle faktura samlet på sin egen profil.

4. Klikk på "Legg til familie". Her er det tre måter:

Foreslåtte: Min Idrett foreslår familiemedlemmer basert på medlemmer som har samme epostadresse som deg registrert.

Eksisterende profil: Her kan du skrive inn epostadressen til et familiemedlem som ikke har samme epostadresse registrert som deg. Vedkommende må akseptere forespørselen før han/hun blir lagt inn som familiemedlem. Dette gjelder nok for samboere, og ikke barn som ikke har egen epost.

Nytt familiemedlem: Fyll inn navn og fødselsdato og medlemmet skal dukke opp.

5. Du kan nå administrere familiemedlemmer via fanene under "Min profil".

Betaling av faktura gjennom Min Idrett

Når du har fått lagt inn alle familiemedlemmer kan du behandle alle utsendte faktura.

1. Klikk på "Betaling" øverst til høyre.

2. Under fanen "Betaling" er alle ubetalte faktura oppført. Under fanen "Betalingshistorikk" kan du se alle betalte faktura.

3. Sjekk at faktura stemmer. Det er to måter å betale på; enten i nettbank eller bankkort:

- Hvis du vil betale fakturaen i nettbanken, klikker du på PDF-ikonet under "Faktura".

- Hvis du vil betale fakturaen med bankkort, klikker du på knappen "Bekreft og betal".

Vi har fortsatt en del ubetalte faktura som har forfalt, og håper derfor at alle kan gå gjennom disse stegene slik at vi får det på plass, og det blir mindre administrasjon får undertegnede sin del.
Hvis det skal være noen spørsmål om dette er det bare å ta kontakt, helst pr. epost; oyvind.bakken@oif-fotball.no. Bruk gjerne også Facebook-gruppen Orkanger IF Fotball for å stille spørsmål siden det kan være flere som lurer på det samme.

På forhånd takk.

Øyvind Bakken, økonomileder OIF Fotball.